بسیار شنیده ایم که خدایا چرا فلان شخص این قدر بی ایمانی و گناه و ظلم می کند ولی نه تنها مجازت نمی شود بلکه روز به روز ،به رفاه و آسایش و نعمت های او افزوده می شود ،ولی ما ..... خدایا پس عدالت کجا رفته؟؟؟؟

پاسخ این سوال را در قالب چند نکته بیان می کنیم:

1-رحمت عام خدا شامل کافر و مومن می شود و هیچ فرقی بین آنها نیست لذا نعمت هایی که به کافر و ظالم می رسد از این جهت می باشد چنانکه علی (ع) می فرماید:«اللهم انی اسئلک برحمتک التی وسعت کل شی»[1] بر خلاف رحمت خاص خدا که فقط شامل مومنین خاصش می شود.
2-هر مالی تعمت و رفاه نیست و برکت ندارد، بلکه با توجه به هدف خلقت مالی که در راستای سعادت انسان باشد نعمت بوده و دارای برکت است خداوند می فرماید:«و (فزونى) اموال و اولاد آنها، تو را در شگفتى فرو نبرد خدا می ‏خواهد آنان را به وسیله آن، در زندگى دنیا عذاب كند، و در حال كفر بمیرند»[2]
3-این دنیا مزرعه آخرت است و محل تکلیف و عمل کردن می باشد و انبیا و ائمه (ع) آمده اند راه و چاه را به انسانها نشان دهند تا انسانها با اختیار خود یکی را انتخاب کنند و بر اساس قرآن ،خداوند نتیجه هر عمل خوب و بد انسان را به او نشان می دهد« پس هر كس هم وزن ذرّه ‏اى كار خیر انجام دهد آن را می ‏بیند و هر كس هم وزن ذرّه ‏اى كار بد كرده آن را می ‏بیند».[3]
و خداوند برخی انسانها را به واسطه گناهانی که انجام می دهند در همین دنیا کیفر می کندچنانکه خدا می فرماید:« ما آنان را به عذاب دنیایى گرفتار کردیم، به امید اینكه دست از استكبار بردارند ».[4]
واین کیفر الهى اختصاص به زندگى دنیا ندارد و حیات پس از مرگ (برزخ و قیامت کبرى و جهنم) نیز جایگاه مجازات و پاداش (بلکه محل اصلى آن) می باشد همانطور که خدا می فرماید:«مسلّماً عذاب آخرت، از آن(عذاب دنیا) بیشتر است ».[5]
4-برخی از گناهان انسان بقدری عظمت دارد که مجازات آن در این دنیا امکان ندارد و یا اگر قرار باشد خدا در همین دنیا انسانها را مجازات کند دیگر هیچ انسانی روی زمین باقی نمی ماند قرآن می فرماید:«و اگر خداوند مردم را بخاطر ظلمشان مجازات مى‏ كرد، جنبنده‏ اى را بر پشت زمین باقى نمى‏ گذارد ولى آنها را تا زمان معیّنى به تأخیر مى‏ اندازد. و هنگامى كه اجلشان فرا رسد، نه ساعتى تأخیر مى‏ كنند، و نه ساعتى پیشى مى‏ گیرند»[6] و یا برخى كارهاى خیر و شر اثرشان سالها باقى است‏ و باید صبر کردتا هر عملى رشد خودش را بكند.مثلا یك نفر یك كتابى می ‏نویسد و این كتاب دویست نفر را گمراه می كند، خوب اگر بخواهیم فورا مجازاتش کنیم زود است. چون ممکن هست در طول صد سال هزاران نفر دیگر را گمراه کند.
5-اگر گناهان انسان خیلی زیاد نباشد خداوند او را در این دنیا مجازات می کند و او را دچار بلا و سختی می کند تا گناه او پاک شود و مسیرش را تغییر دهد و توبه کند ولی اگر  در گناه غرق شده باشد سنت استدراج  به جریان در می آید به این صورت که او را غرق در نعمت می کند تا به تدریج بر گناهان و کیفر خود بیافزاید و اگر هم کار نیک انجام داده باشد بواسطه همین نعمت ها در همین دنیا پاداش آن را گرفته باشد.چنانکه خدا می فرماید:« و البته نباید كسانى كه كافر شده‏‌اند تصور كنند اینكه به ایشان مهلت می‌‏دهیم براى آنان نیكوست ما فقط به ایشان مهلت می‌‏دهیم تا بر گناه [خود] بیفزایند، و [آن گاه‏] عذابى خفت‌‏آور خواهند داشت .»[7]

---------------------
پاورقی
1-فرازی از دعای کمیل
2-«-فَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَ لَا أَوْلَادُهُمْ  إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُعَذِّبهَُم بهَِا فىِ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَ تَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَ هُمْ كَافِرُونَ»(توبه؛55)
3-«فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره»(سوره زلزله؛آیات 7و8)
4-«
وَ أَخَذْناهُمْ بِالْعَذابِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»(سوره الزخرف: آیه 48)
5-«وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كانُوا یَعْلَمُونَ»(وسوره القلم : آیه 33)
6-
وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ ما تَرَكَ عَلَیْها مِنْ دَابَّةٍ وَ لكِنْ یُؤَخِّرُهُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ(نحل آیه 61)
7-«وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهین.»(سوره آل عمران ؛ آیه 178)





طبقه بندی: عدل الهی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 26 فروردین 1392 توسط : حامد ملکی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic